Bizim Büyük Çaresizliğimiz (2011)

Türk sineması son zamanlarda minimal anlatımlara ve edebiyattan beslenen konulara oldukça fazla eğiliyor fakat bu tarzın sevenlerinin bile zaman zaman hayattan soğudukları anlar da olmuyor değil.
Mesela ben…Gişe Memuru , Süt , Üç Maymun , Masumiyet…Bu filmleri çok severim ve çoğunluğun aksine tekrar izlemekten sıkılmam.Seyfi Teoman’ın ikinci uzun metraj filmi olan Bizim Büyük Çaresizliğimiz ise açıkçası çok şey beklediğim ama hiçbirşey bulamadığım minimalist filmlerden biri olarak aklımda kalacak.Ender ve Çetin adında iki dostun yanına piyangodan düşen eski bir arkadaşın sorunlu kız kardeşi Nihal’in eve gelmesiyle ahalinin devrelerini yakması konulu olan film gerek Nihal karakterinin yerlerde gezen performansı,gerek edebiyat alıntılarının ruhsuz anlatımı ve akabinde beylik laflarına dönüşmüş bir yapıya bürünmesi gerekse
anlatım biçiminin çok kısa bir filme göre oldukça yavan olması sebebiyle bu filmi sevemedim.Ender ve Çetin kıza aşık olurken yaşları gereği kendinden utanıyor fakat kızın sevgilisi rolündeki Mehmet Ali Nuroğlu’nun neredeyse bu orta yaşlı adamlarla aynı yaşta.Ve bunu anlamak için oyuncu hakkında araştırma yapmaya gerek yok.Burada yaştan kaynaklı bir oyuncu tercihi yanlışı belirirken Nihal karakterini canlandıran Güneş Sayın’ın ise durumunun ise tamamen yetenekle alakalı olduğunu düşünmekteyim.İki yetişkin insana kendini aşık eden kızın izleyenleri de etkilemesi gerekirdi.

Açıkçası film bittikten sonra geçen vakte gerçekten acıdım.Uzak plan çekimler,çocukluk anıları ve Taner Birsel’in az ama öz performansı,edebiyat alıntıları,yemek yapma maceraları hiçbiri filmi kurtaramıyor.Ne yazık ki güzel bir konu 102 dakikaya sıkıştırılarak kamikaze yaptırılıyor.Parçalarından İlker Aksum’un nadir de olsa hoş sahneleri akılda kalıyor.
Barış Bıçakçı’nın kitabından uyarlanan film böylece kitap için de ister istemez bir önyargıyı beraberinde getiriyor.Belki eleştirim biraz ağır oldu ancak küçük detaylarla küçük hayatları anlatırken daha büyük zaman dilimlerine ihtiyaç var.Yoksa benim gibi filmin yarısına kadar Ender ve Çetin’in eşcinsel olup olmadığı ikilemiyle karşı karşıya kalabilirsiniz.Daha isabetli oyuncu tercihleri ve daha uzun süreyle ortalama üstü olabilecek Bizim Büyük Çaresizliğimiz bu haliyle benim için kötü minimalist filmlere birinci sıradan giriş yapmış vaziyette.

Yusuf

SineMâbed'in kurucu editörü. Mayıs 2008'den bu yana site için ırgatlık yapmakta. Sevdiği birtakım yönetmenlerin olduğu gelen bilgiler arasında.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.